Van pedagogiek naar Peeragogy…

PeeragogyIn de OLDaily, de nieuwsbrief van Stepen Downes stond gisteren         ( 16-1-’13) een interessant bericht over een nieuwe “stroming” of “mutant” van de pedagogiek, de “peer-agogy”; hoe zelf-gemotiveerde studenten zich via digitale media verbinden om zo gezamenlijk te leren. De eerder in dit blog genoemde “pearltrees-tool” is daar eigenlijk ook een mooi voorbeeld van.

Onder redactie van Howard Rheingold is er inmiddels een Handboek samen gesteld die in eerste concept-versie als pdf op het internet staat: The Peeragogy Handbook.                

Het boek geeft onder meer een “tool-box”voor co-learning en een literatuur review van relevante theorieën. Het is een “levend document” volgens Rheingold, die in “How to use this handbook” zegt: This document is a practical guide to online co-learning, a living document that invites comment and invites readers to join the community of editors; the document does not have to be read in linear order from beginning to end.                   Enjoy! 🙂

Advertenties

Over ilonkahebels

I teach communication skills and journalism at a University of applied sciences in the northern part of The Netherlands. I am doing research in the field of collaborative learning in web-based environments and am interested in technology in education; how can we apply it trying to enhance learning? This is part of my Master study Educational Theory I hope to finish by fall 2013.
Dit bericht werd geplaatst in miscellaneous. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s